Followers

Bakal Tunang Suka Cium Mulut?


 Salam kepada pembaca yang budiman. Ini adalah diantara email yang penulis terima bulan ini. Untuk kebaikan semua, elok di dedahkan kepada pembaca kerana masalah begini selalu berlaku kepada masyarakat kita. Masalah yang sering berlaku kepada remaja di alam percintaan dan boleh mengakibatkan gadis-gadis yang baik yang belum kahwin dan akhirnya menjerumuskan kepada dosa zina, mengandung anak luar nikah dan yang paling teruk sekali memalukan keluarga jika perkara ini berlaku. Cinta itu boleh berubah menjadi satu fitnah bilamana ia dicampurkan dengan perkara perkara yang diharamkan oleh Allah SWT. Apabila larangan Allah SWT diperlekehkan, nafsu lantas mengemudi hati, maka hilanglah rasa malu di dalam diri!

PERSOALAN AGAMA: Bakal tunang suka cium mulut dan pegang tangan bila dating. Gadis minta nasihat dan pandangan.

Assalamualaikum en capt...maaf mengganggu..saya ada sedikit pertanyaan peribadi untuk ditujukan kepada encik..harap2 encik leh tolong ye..

Saya masih belajar di IPT..ada seorang teman lelaki juga masih belajar di IPT tetapi bukn di IPT yang sama. Masalah di sini apabila setiap kali kami berjumpa, teman lelaki mesti nak berpegangan tangan dan ada juga dia mencium saya. Tetapi saya tidak selesa dengan perbuatannya dan bila saya menolak saya tetap mengalah akhirnya. Encik janganlah salah paham, sebenarnya saya bukanlah perempuan murahan dan teman lelaki juga bukanlah lelaki yang suka mengambil kesempatan kpd perempuan. Masalahnya, teman lelaki sendiri cakap dia terlalu rindu, sayang dan cinta sama saya sampaikan dia akan memeluk dan mencium saya bila berjumpa bukan kerana nafsu semata2. Dia selalu ajak saya kawen cepat2 walaupun masa tidak sesuai. Masalahnya kedua2 orang tua kami tidak mahu kami berkahwen awal. memandangkan saya 21 dan dia 22 tahun. Kami pun masih belajar lagi. so, kami mesti bekerja dulu sebelum kawen. Teman lelaki ada juga mengajak saya nikah di siam terlebih dahulu sebelum kami nikah betul2 di malaysia. Perjanjian kami, kami nikah atas sebb xnak wat maksiat bersentuhan tangan, peluk dan cium. Kami juga lum hendak melakukan seks. Kami cuma nak perhubungan kami lebih halal dan selesa tanpa ada haram untuk bersentuhan. Dulu saya xnak nikah di siam sebb xbersedia lagi nak nikah. sekraang ni saya mula memikirkannya disebabkan saya lihat teman lelaki seperti keterlalulan apabila merindui dan menyayangi saya, saya mula memikirkan untuk nikah di siam. Apabila kami dah nikah pun kami tak tinggal sekali, saya dok di asrama dan dia duduk di rumah sewa.

Jadi, saya mahu bertanya kepada encik, adakah nikah di siam itu jalan terbaik untuk perhubungan kami ini? sebab saya dah kawal teman lelaki saya, tetapi dia cakap tak boleh dan dia xpenah buat lebih2 selaen peluk,cium dan pegang tangan saya. So, camna encik..saya cuma pikir akan dosa dan azab Allah ja. Selamani saya selalu mempertahankan maruah saya, saya xpenah langsung disentuh oleh lelaki. Sejak bersama teman lelaki saya telah disentuh. Saya takut dengan Allah dan sedar dosa yang kami lakukan. Saya nak selesaikan secepat mungkin. Tolong ya encik bagi pandangan kpd saya. Terima kaseh banyak2..

Gadis risau, Kuala Lumpur

Begini capt nak mulakan. Kerana apa yang saudari bagitau seperti bercium dan ringan-ringan usah diulang lagi......Kdg2 pd satu2 keadaan,perkahwinan bukanlah jalan penyelesaian. Ramai yang berkahwin akhirnya kecundang malah bertambah berdosa selepas berkahwin. Berdasarkan apa yang diceritakan, menunjukkan hubungan dengan teman lelaki itu adalah hubungan yang dilarang dari sudut agama meskipun tidak sampai dosa-dosa besar. Namun begitu hubungan sebegitu juga termasuk dosa dan boleh membawa kepada dosa besar (zina) Nauzubillah.
Kasih terbahagi kepada 3 kategori

1) Kasih semula jadi yang berkaitan keturunan. Cth: Kasih kepada ibubapa, abang, adik dan sebagainya.

2) Kasih yang datang kemudian. Cth: Kasih kepada kekasih (teman lelaki) @ kawan dengan kawan yang lain.

3) Kasih yang pautan atas dasar agama.

Kategori Pertama:

Kasih kategori ini adalah kasih semula jadi yang datang melalui kelahiran dan akan sukar dihilangkan kerana pautan kekeluargaan. Meskipun seorang yang kafir kemudian ia memeluk Islam namun syariat tetap mengarahkan untuk berhubung dengan keluarga yang belum memeluk agama Islam.

Kategori Kedua:

Kasih yang datang kemudian. Ini adalah kasih yang datang mungkin cepat datangnya dan mungkin juga berlalu dengan cepat. Waktu disayangi, kasihnya terlalu kuat. namun ketika benci terlalu cepat berlalu. Jika ianya diluar batas agama maka ianya mengundang dosa-dosa. Jika ianya atas batas agama maka ianya tergolong seperti di dalam hadis golongan yang akan dilindungi di bawah naungan Allah swt di Hari Akhirat. Dua lelaki yang berkasih kerana Allah bertemu dan berpisah kerana Allah. Ini jika ianya ada pautan agama maka ianya masuk di dalam ketegori ketiga.

Kategori Ketiga:

Kasih yang ada pautan atas dasar agama. Hubungan seorang dengan yang lain kerana agama. Ini sebagaimana yang berlaku dikalangan sahabat Nabi r.hum. Kerana hubungan agama mereka sanggup berperang memerangi saudara mereka sendiri. Hubungan kasih inilah yang paling rapat. Lebih rapat dari hubungan ketegori yang pertama dan ketegori yang kedua.

*Kategori yang pertama dan yang kedua juga akan berkekalan jika disertai dengan pautan agama.

Masaalah:

Kes ini berada di dalam ketegori 'kasih' yang kedua. Berdasarkan cerita, teman lelaki spt ini bukan seorang yang baik untuk dibuat teman hidup ( sebagai suami mithali ) Lagi pun nmpknya spt ingin berkahwin semata2 kerana nafsu, ianya tidak akan membahagiakan kedua2 belah pihak. Kehidupan berkeluarga akan menjadi masalah nanti selepas berkahwin. Yang suka sama suka pun akhirnya berlaku perceraian apa lagi seperti ini.

Adapun rancangan utk berkahwin di Thailand itu ada matlamat yg baik (iaitu utk elakkan maksiat), pandangan capt ialah, kenapa sanggup buat begitu kpd ibubapa? Smpainya hati mmbelakangkan org tua. aLmbat laun masalah besar akan timbul di antara keluarga mereka slps menikah nnti. Hidup bukan bertambah bahagia, malah makin tidak tenteram..jadi tak perlulah mencari masalah lagi.

NASIHAT DARI CAPT.

1. Tinggalkan hubungan dengan teman lelaki itu. Mungkin ianya agak perit namun cara hubungan begitu adalah dilarang oleh agama. Selain ciri-ciri buruk yang ada pada beliau. Tinggalkanlah beliau.....KERANA ALLAH!

2. Jika nak kekal dgn teman lelaki. Suruh teman lelaki muhasabah diri. Perbetul Iman, Jangan buat lagi cium yang akan terjebak kepada zina bila masing-masing berahi dan terlanjur nanti.

Mulakan kehidupan beragama dengan permulaannya perlu bertaubat kepada Allah swt atas kesilapan sndiri.
Firman Allah, "Melainkan mereka-mereka yang bertaubat dan beriman serta melakukan amalan kesalihan, melainkan Allah akan tukarkan keburukan mereka kepada kebaikan. Dan Allah maha pengampun lagi maha penyayang." (Al-Furqan : 70)
Ini adalah kerana jodoh itu di tangan Allah dan Allah pula adalah Tuhan yang maha adil. Allah swt akan bertindak di atas keadilannya. Kalau dia berakhlak buruk maka dia juga akan mendapat suami yang berakhlak buruk. 

Janji Allah di dalam Al-Quran :
"Lelaki penzina tidak akan berkahwin melainkan dengan perempuan penzina atau perempuan musyrik. Dan penzina perempuan tidak akan berkahwin melainkan dengan lelaki penzina atau lelaki musyrik. Dan yang demikian itu diHARAMkan bagi orang-orang mukmin". (An-Nur : 4)
Selepas itu perlu azam sgguh2 utk berbanyakkan berdoa dan bersolat hajat agar ditemukan dengan lelaki yang soleh lagi taqwa. Tidak ada yang mustahil jika dia ada kesungguhan utk mnjadi wanita solehah, beriman & brtaqwa..

Wallahu’alam

MAKLUM BALAS DARI GADIS RISAU.

Terima kasih en capt..kerana banyak menasihati dan beri cadangan ttg masalah ini. InsyaAllah, sy dan pasangan akan cuba sedaya upaya untuk tidak mengulangi lagi perbuatan maksiat seperti sebelum ini. Utk pengetahuan en, kami dh buat keputusan tahun depan nikah di malaysia secara baik yakni menikah seperti org laen ada restu keluarga. Terima kasih ya encik. 
...........................................

Ucapan terima kasih juga kepada Ustazah/cikgu A..n yang banyak memberi pendapat dan ulasan sebagai seorang wanita Islam yang membantu gadis ini mengatasi masalahnya. Semuga dilindungi dan dirahmatiNya. 

Jazakallah khairan.
credit to:resipirahsiaku

0 Orang Tengah Conteng-conteng:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...